Day 9: The bridal shop

Huế – ?

145 km (1294 km)

Map / Térkép

It was a rainy morning again. We took the small roads to avoid AH1, but we couldn’t drive fast at all. Somewhere at the road we saw a dead buffalo. Just like a bad sign. In the first curves of the mountains the road was packed with trucks and the highway was more like off-road. My first tire got a puncture, so we had to turn back to the last town. While we were searching for a repair shop, Conrad crashed into my bike and my luggage rack broke his front lamp. What else can go wrong?

Reggel már megint esett. Az igénytelen AH1-es út helyett a kis falvakon rodeóztunk keresztül. Aztán amikor már muszáj volt visszatérni a főútra, akkor gyanús jelként egy döglött bölényt láttunk az út szélén. Először a hegyekbe érve kamionok kerülgettek minket, mi meg az óriási kátyúkat, amíg ki nem lapult az első kerekem. Így visszagurultunk a legutóbbi kisvárosba defektet javíttatni, de még előtte Conrad gyorsan belém szaladt a Hondaval, hogy tesztelje, mi az erősebb: az ő lámpája, vagy az én nem rég hegesztett csomagtartóm. Vesztett. Mi jöhet még?

Small accident / Kis baleset

Wow / Váó

Then we arrived to the mountains, which were right next to the sea. Joyful ride was this. Endless slopes followed each other and we stopped many times for taking pictures. These hills dividing the subtropical north (four seasons) from the tropical south (only two seasons). I expected hot air and constant sunshine after this natural border, but actually the weather didn’t change at all.

Újra a hegyekben voltunk, az óceán mellett. Élvezetes kanyargások következtek a végtelen szerpentineken. Elvileg ez a hegység választja el a szubtropikus északot (négy évszak) a tropikus déltől (két évszak), így arra számítottam, hogy innentől kezdve száraz idő és napsütés lesz Saigonig, de igazából ugyanaz a hűvös, esős idő folytatódott.

Good road / Jó út

Curve / Szerpentin

We rode on AH1 after Da Nang, when suddenly rattling noise came from my engine and the bike stopped. Fortunately I could start it again, but we had to stop few minutes later at a mechanic, as my vehicle was not reliable. Conrad had also some problems with his bike, and the problem was caused by the carburetor: his bike consumed 25-40% more gasoline, it was weaker than mine in the mountains, it stopped on low revolution and it started to make some weak rattling sound. As an extra, to show the problem to the repairman, Conrad unscrewed the sparkling plug, and the thread damaged. The man declared that he can fix all of these. But he will be ready only next morning.

Miután elhagytuk Da Nangot, hirtelen furcsa csörgés hallatszott a motorból és a gépem leállt. Sikerült mondjuk újraindítani, de már nem igazán bíztam a rendszerben, ezért pár perc múlva megálltunk egy szimpatikus szerelőnél. Conradnak már régóta volt egy kis problémája motorával: a karburátor miatt sokat fogyasztott, de mégis gyengébb volt, gyakran lefulladt alacsony fordulaton és kezdett csörgő hangot hallatni. Hogy ezt a szerelő tudtára adja, kitekerte a gyertyát, és a menet így elnyíródott a blokkban. A szerelő mégis azt mondta, hogy ezt mindet meg tudja javítani, de csak másnapra.

There's the problem / Ott a probléma

We had to find a place for the night, but it wasn’t easy, as in a small village, where there’s nothing to see, there aren’t any guesthouses. But we kept asking people, till we found a girl, who spoke English, though, it took for a while to understand each other. She asked us if we have a lot of money, and we said yes, since we didn’t know how much is a lot of money for her. She discussed something with her mother, then they offered us their unused house to stay. A worker lead us to the house, about 4 km from the highway. He stopped in front of a bridal shop, where he demanded 100.000VND from us. This amount is way too much even for motorbike taxi, and we didn’t even know if we are at the right place. Well, what are we doing at a bridal shop?

Elkezdtünk szállást keresni, de egy faluban, ahol nincs látnivaló, ergo turista sem, nincsenek vendégházak sem. Azért kérdezgettük az embereket, hátha nincs igazunk, és találtunk egy lányt, aki beszélt angolul. Kérdezte, hogy sok pénzünk van-e, amire igennel feleltünk, bár nem tudtuk, hogy szerinte mi az a sok. Édesanyjával történt megbeszélés után végül azt mondta, hogy üljünk fel ott egy-egy motorra valami idegen férfi mögé, aki elvisz minket egy használaton kívüli házukhoz, ahol alhatunk egy jót éjszaka. Pár kilométer után egy menyasszonyi ruha boltnál álltunk meg, és a munkás 100.000 VND-t (kb. 1100Ft-ot) kért tőlünk a fuvarért. Ez azért durván sok egy ilyen rövid távért, így alkudozni kezdtünk, miközben abban sem voltunk biztosak, hogy jó helyen járunk.

The bridal shop / Az menyasszonyi ruha bolt

We kept bargaining, until the girl arrived with her mother. They showed us a room, brought some food for dinner and asked for our passports. Seemed like we are in safe, but I still couldn’t trust them. Are they going to take all our money in the morning? I wasn’t sure what will happen next day, but I had a deep slumber that night.

Egyszer csak a lány az anyukájával gurult elénk a robogójukkal. Tényleg az ő boltjuk volt, és megmutatták a szobát, megvacsoráztattak és elkérték az útleveleinket. Úgy tűnt, hogy biztonságban vagyunk, de még mindig nem bíztam bennük teljesen. Reggel lenyúlják az összes pénzünket? Nem tudtam, mi vár ránk; így nyomott el az álom.

Advertisements

4 thoughts on “Day 9: The bridal shop

  1. A képet elnézve, kíváncsian várom mi lett a vége a szerelésnek. Megperselyezték a hengerfejet?

    Szerpentines kép rulez!

    • A láncot emlegették mindkét motornál, ami tutira cserére került. Conrad mocijánál pedig vagy perselyeztek, vagy egyszerűen csak új darabot vettek.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s